مرقومات

مرقومات من

مرقومات

مرقومات من

طبقه بندی موضوعی

۶ مطلب در خرداد ۱۳۹۰ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

تفاخر موهوم

گهگداری در برنامه های تلوزیونی و یا در آثار نویسندگان سطحی نگر دیده ام که اکتشافات عجیب و غریبی را به دانشمندان قدیمی مسلمان یا ایرانی نسبت می دهند. یکی از این موارد ایده خورشید مرکزی است . برخی از جمله علی اکبر ولایتی ادعا و افتخار می کنند که دانشمندان مسلمانی پیش از کوپرنیک به این ایده پی برده اند.مساله من این است که آیا اگر کسی بدون دلیل منطقی و یا حتی بر خلاف عقل و منطق مدعی وجود پدیده ای شد و بعدها فهمیدیم که آن پدیده وجود دارد باید شخص مدعی را کاشف آن پدیده بدانیم؟ از دید من نه.
کسانی که ایده زمین مرکزی را قبول داشتند می توانستند رویداد های نجومی از جمله خورشید گرفتگی یا ماه گرفتگی را با دقت پیش بینی کنند و هنوز ایده های نیوتون در مورد مکانیک را کسی نمی دانست و هیچکس نمی توانست توضیح دهد یا حتی تصور کند که اگر زمین می گردد پس چرا ما به فضا پرتاب نمی شویم و کسی نمی توانست بر اساس ایده خورشید مرکزی پیش بینی قابل قبولی از وضعیت سیارات انجام دهد اگر کسی مدعی شد زمین به دور خورشید می گردد در واقع حرف خلاف عقلی زده و هیچ عاقلی نباید حرفش را می پذیرفته و در واقع کسی که مدعی چنین حرفی می شده از تصورات و خیالاتش پیروی کرده بود. در علم روش درست از نتیجه مهم تر است.بنا براین کسانی که در آن دوره خورشید را مرکز می دانسته اند افتاقا افراد احمق و بی عقلی بوده اند و نمی توان به آنها افتخار کرد . (در اصل باید گفت افتخار به کارهایی که افرادی هزار سال پیش از این انجام داده اند و تنها در زبان یا دین یا محل زندگی با ما مشترک بوده اند واقعا احمقانه است)
امروز می دانیم که فرض گردش زمین به دور خورشید اصالتا فرقی با فرض ثبوت زمین ندارد. ثابت فرض کردن خورشید تنها محاسبات را ساده تر می کند پس حتی با علم امروزمان دست کم این را می دانیم که هردو گروهی که زمین را ثابت یا متحرک می دانستند در اشتباه بوده اند.
.
  • nasser mmn
  • ۰
  • ۰
پدران پدر بزرگان ما در دوره ای که از هر ده نفر یکی سواد داشت مشروطه را با تلاش و رنج فراوان بر پا کردند. در قانون اساسی مشروطه یک اصل مهم بود که در دوره ای که اجرا می شد تاثیر زیادی در رفع استبداد شاه داشت. این اصل در واقع چون سدی نادیدنی موجب جدایی امور اجرایی از شاه می شد و موجب می شد شاه در امور اجرایی توانایی چندانی نداشته باشد.
اصل شصت و چهارم قانون اساسی مشروطه : وزراء نمی‌توانند احکام شفاهی یا کتبی پادشاه را مستمسک قرار داده سلب مسئولیت از خودشان بنمایند.
  • nasser mmn
  • ۰
  • ۰
من از جمله کسانی هستم که تعریف و تمجید های پیرمردها از عقاید و رسم و رسومات قدیمی ها را دوست ندارم به دو دلیل . نخست اینکه معولم نیست قدیمی که اینها می گویند دقیقا چه زمانی است ؟ پنجاه سال پیش ؟ دویست سال پیش یا هزار سال !و دوم اینکه اگر کسی مثل من برود و خودش شخصا اوضاع و احوال قدیم را بخواند و بداند حتما متوجه می شود که رخنه های زیادی در اعتقادات و رفتار قدیمی های ما وجود داشت که اصلا هم قابل دفاع و رفع و رفو نیست. اما در چند مورد من با این پیرمردهای نادان دور و برم در مورد برتری قدیمی ها موافقم. به عنوان یک نمونه واقعا از قدرت فکر و دانایی نمایندگان دوره های نخست مشروطه لذت می برم. این افراد به نسیت زمان خود و اغلب به نسبت زمان ما آدمهای دانا و دنیا شناسی بودند. برای مقایسه دو مورد را می آورم.
در دوره مشروطه نمایندگان با تلاش و شجاعت تمام به دنبال آوردن آدمهای کاردان از دنیای پیشرفته آن روز بودند.برای اینکار هم هزینه هایی زیادی می دادند. نمونه بارز آن مورگان شوستر آمریکایی و یال مارسن سویدی بودند که اولی برای رفع مشکلات اقتصادی کشور آمد و دومی برای رفع مشکل امنیت داخلی .اما امروز ما همان هزینه ها و تلاش ها متوجه آوردن مربیان فوتبال خارجی و گران قیمت برای فوتبال مان (که منبع اشاعه بی اخلاقی در کشور است) می کنیم
به این نکته هم دقت کنید که نمایندگان آن دوره دقیقا مشکلات اساسی را درست تشخیص داده بودند . بی نظمی اقتصادی و نا امنی. مشکل نخست که هنوز هم پابرجاست اما در سایه توجه به فوتبال و خیلی مسایل دیگر از دید خیلی ها نادیده مانده.
نمونه دوم توجه نمایندگان دوره های نخست مجلس مشروطه به امور زیر بنایی است . اگر نگاهی به قوانین مصوب دوره های اول تا پنجم مجلس مشروطه بیندازید خواهید دید که نمایندگان با اینکه تازه کار بودند اما به شدت دید ملی و کلان داشتند. برای من خیلی جالب بود که قانون ورزش اجباری در دوره ابتدایی مصوب همین دوره های نخست مجلس بود . حالا مقایسه کنید با رویکردهای ورزشی مجلسهای دوره فعلی . .
  • nasser mmn
  • ۰
  • ۰

محل قرار گیری پرچم مقدس در کاخ توپقوپی استانبول
در ترجمه انگلیسی دیکته کلمه استاندارد به اشتباه Standart نوشته شده است.
اطلاعات در مورد کاخ توپقوپی استانبول

  • nasser mmn
  • ۰
  • ۰
یکی از دوستان ما می گفت جریان فرار نخبه ها دیگه تمام شد. پرسیدم چطور مگه ؟ گفت فرار نخبه ها دیگه به اتمام رسید و الان دیگه دوره ماندن پخمه هاست همه نخبه ها رفتند.
  • nasser mmn
  • ۰
  • ۰

[caption id="attachment_748" align="aligncenter" width="604" caption="نمایش سواد زبان انگلیسی برو بچه های میراث فرهنگی در کاخ سعد آباد"]نمایش سواد زبان انگلیسی برو بچه های میراث فرهنگی در کاخ سعد آباد[/caption]

  • nasser mmn