مرقومات

مرقومات من

مرقومات

مرقومات من

طبقه بندی موضوعی

۲ مطلب در آذر ۱۳۸۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
تقریبا همه آدمها در عمرشون تبخال را تجربه می کنند. داروی تبخالی که دکترها تجویز می کنند تقریبا همیشه  آسیکلوییره (Aciclovir)
بد نیست بدونید این دارو  توسط یک زن بیوشیمی دان به نام Gertrude B. Elion کشف شده و این خانم برای همین کشف در سال ۱۹۸۸ برنده جایزه نوبل پزشکی شده.من فکر می کنم خوبه که آدم گاهی اوقات یه نگاهی به دور و برش بندازه و ببینه این داروهایی که سلامتی را بهش بر می گردونند نتیجه کوشش چه کسانی هستند و گاهی دعایی هم برای این افراد بکنه(به ویژه این کار برای ما ایرانی ها که مدتیه خیلی به غربی ها بدو بیراه می گیم مفیده).
  • nasser mmn
  • ۰
  • ۰

مهدی

نام مهدی موعود در مسجد النبی (مدینه)
یکی از اعتقادات مهم و مشترک بین شیعه و سنی در اسلام اعتقاد به ظهور شخصی با نام مهدی است.مهدی در آخر الزمان ظهور خواهد کرد و عدالت را در جهان برقرار می کند بر اساس احادیث مشترک بین شیعه و سنی این شخص از خاندان پیامبر است.تنها مورد اختلاف در مورد مهدی بین شیعه و سنی این است که اهل سنت معتقدند این فرد در آخر الزمان به دنیا خواهد آمد اما شیعه وی را فرزند بلافصل امام حسن عسکری می دانند که عمری دراز خواهد داشت.اعتقاد به مهدی در بین مسلمین به قدری قوی است که از قرن نخست هجری تا دوران حاضر افراد زیادی مدعی مهدویت شده اند. نخستین مورد در تاریخ اسلام ادعای مختار ثقفی است که مدعی شد محمد بن حنفیه (فرزند امام علی مرتضی) مهدی موعود است.در قرن نوزدهم و بیستم نیز افرادی مدعی مهدویت شدند و بعضا طرفداران بسیاری هم یافتند. از جمله آنها علی محمد باب در ایران , محمد احمد سودانی و میرزا غلام احمد در هند هستند. .علی محمد باب در کارش تا حدی پیشرفت کرد فرقه ای را پایه گذاری کرد که هنوز هم پیروانی دارد. میرزا غلام احمد هندی نیز همچنان در قرن بیست و یکم پیروانی دارد.محمد احمد سودانی اما توفیق چندانی نیافت و پس از شکست از ارتش بریتانیا نابود شد. در بین متفکران مسلمان اقبال لاهوری معتقد بود که اندیشه مهدویت اصلا از اندیشه های ایرانی است که وارد اسلام شده است.در مقابل در ایران متفکرین مذهبی زیادی بوده و هستند که معتقدند مهدویت از بنیانهای اساسی اسلام است و باید بر روی آن تاکید و تکیه بیشتری شود.به ویژه پس از انقلاب اسلامی و غلبه اندیشه انقلابی شیعه بر ایران این نگرش قوت گرفت.در ایران البته سه نگرش در مورد ظهور وجود داشت. نخست گروهی که می گفتند وظیفه ما در دوره غیبت عمل به شریعت(واجبات) و دعا برای ظهور(به عنوان یک امر مستحب) است این دید سنتی اکثریت شیعه در طول تاریخ است. گروه دوم کسانی بودند که معتقد بودند با ایجاد شرایط ظهور از طریق کمک به افزایش ستم و یا سکوت در مقابل آن باید سعی در تسریع ظهور کرد و گروه سومی که معتقد بود به تربیت نیروهای معتقد و افزایش امادگی نظامی و اعتقادی کشور ظهور مهدی تسریع خواهد شد. از میان این سه دسته  گروهی دوم تقریبا مطرود شد و طرفداران زیادی پیدا نکرد اما گروه سوم در پنجاه سال اخیر طرفداران بسیاری یافته است(به ویژه پس از پیروزی انقلاب).
[caption id="" align="aligncenter" width="434" caption="میرزا غلام احمد"]میرزا غلام احمد[/caption]
[caption id="" align="aligncenter" width="387" caption="جهیمان بن محمد بن سیف العتیبی"]جهیمان بن محمد بن سیف العتیبی[/caption]
آخرین مورد مهم در مورد ادعای مهدویت  ادعای یک تبعه عربستان سعدوی بود به نام جهیمان بن محمد بن سیف العتیبی که مدعی بود برادر نا تنی اش به نام محمد بن عبدالله القحطانی مهدی است. این فرد در اواخر سال ۱۹۷۹ تقریبا معادل روزهای پیروزی انقلاب ایران به کمک ۱۳۰۰ نفرنیروی مسلح مسجدالحرام را اشغال کرد. وی به مدت سه هفته در مسجدالحرام در برابر نیروهای سعودی مقاومت کرد و نیروهای سعودی با کمک نیروهای ویژه فرانسوی توانستند بر وی غلبه کنند. وی و پیروانش اسیر شده و گردن زده شدند.
[caption id="" align="alignnone" width="491" caption="فرماندهان نیروهای جهیمان بن محمد"]فرماندهان نیروهای جهیمان بن محمد[/caption]
تا کنون افراد زیادی بر اثر ادعاهای مدعیان دروغین مهدویت هلاک شده اند. این هشداری است برای اندیشمندان  معتقد به مهدویت که امکان سو استفاده از این اندیشه بسیار زیاد است.
اما وظیفه شیعه در موقع غیبت چیست؟ اگر کسی به طور اصولی به اسلام اعتقاد داشته باشد می داند که افزودن هر واجب و حرامی به دین بدعت است و حرام. بنا بر این نمی توان خارج از دین وظیفه ای را بر کسی واجب کرد. با این دید می توان دید که مطرح کردن هر وظیفه(واجب) جدید برای یک شیعه در موقع غیبت بدعت است مگر اینکه آن وظیفه در غالب واجبات پیشین دین باشد که در این صورت در واقع وظیفه جدیدی مطرح نشده است.از دید من وظیفه یک شیعه در غیبت یا در حضور همان عمل به شریعت است ولا غیر  همچنین تاکید زیاد بر وظایف مستحب در دین نهایتا به سبک شدن واجبات از دید مردم منجر می شود.
  • nasser mmn