مرقومات

مرقومات من

مرقومات

مرقومات من

طبقه بندی موضوعی

۱۶ مطلب در آبان ۱۳۹۲ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
در بهارستان جامی آمده است که از کبوتر پرسیدند که چرا تو هر از چند گاهی که تخمهایت جوجه می شوند دو جوجه بیتشر نداری داری اما مرغ جوجه های زیادی دارد و هر بار صاحب چندین جوجه می شود. کبوتر پاسخ داد جوجه ی کبوتر غذایش را از دهان پدر و مادرش می خورد و جوجه مرغ خانگی از هر زباله دانی غذا می خورد. نهایت غذایی که کبوتر برای دو جوجه می تواند تهیه کنند به اندازه دو جوجه بیشتر نیست اما از زباله دانی می شود غذای هزار جوجه مرغ را داد.
خواهی که شوی حلال روزی - همخانه مکن عیال بسیار
دانی که در این سراچه تنگ - حاصل نشود حلال بسیار
روزی حلال کم است و اگر می خواهی مجبور به حرام خواری نشوی باید هزینه هایت کم باشد. این البته مربوط به انسانی است که خوش طینت است و خودش به صورت خودکار حرام خوار نیست.
  • nasser mmn
  • ۰
  • ۰
تعداد پرسشهای عمیق در بین کودکان بسیار بیشتر است از مردم بزرگسال عوام . علتش هم این است که ذهن کودکان هنوز در سیستم آموزشی و اجتماعی له نشده است. برای بسیاری از ما پیش آمده که از پاسخ دادن به پرسش کودکی درمانده ایم.
یکی از این پرسشها که شاید روزی کودکی از شما بپرسد و شما از پاسخ درستش در مانید همین است. طبیعی دقیقا یعنی چی؟
حتما در مزیت خوراکی های طبیعی یا کلا چیزهای طبیعی و گیاهی خیلی چیزها شنیده اید. مثلا اینکه فلان خوراکی خوب است چون طبیعی تر است یا مثلا پفک بد است چون غیر طبیعی است. یا ترجیح داروهای گیاهی به داروهای صنعتی. اما طبیعی دقیقا یعنی چی؟
داروی پنیسیلین از چه تشکیل شده ؟ یک سری کپک خاص ! آیا کپک غیر طبیعی است؟ مسلما نه؟ آیا پنیسیلین از شلغم غیر طبیعی تر است؟ من فکر نمی کنم . مگر اینکه فکر کنیم کپک غیر طبیعی تر از گیاه شلغم است که نیست. آیا تاثیر پنیسلین به فرض غیر طبیعی بودن بهتر از شلغم نیست ؟ مسلما هست . پس چرا باز هم باید دنیال این ایده باشیم که طبیعی یا گیاهی بودن بهتر است؟ آیا تصفیه کردن چیزی یا حرارت دادنش یا سرد کردنش یا حتی ترکیبش با عنصر طبیعی دیگر باعث می شود که آن چیز غیر طبیعی بشود؟
چیپس ! سیب زمینی که در روغن سرخ شده است. کاری که خیلی وقتها در آشپزخانه ما هم انجام می شود پس چرا برخی آنرا غیر طبیعی می دانند؟ شاید بگویید به خاطر افزودنی ها و نگهدارنده ها. خب نگهدارنده ها مگر چی هستند؟ یک سری مواد که از همین طبیعت گرفته شده اند و به روشهای طبیعی ساخته شده اند . مگر اینکه کلا مواد شیمیایی را غیر طبیعی بدانیم که آنوقت مجبوریم کوهها و معدنها و دریاها را هم غیر طبیعی بدانیم . واقعیت این است که بسیاری از کسانی که طرفدار ایده طبیعی بودن هستند اصلا تعریف درستی از طبیعی ندارند. (من منکر مضرات چیپس نیستم اما آیا مضرات چیپس به خاطر غیر طبیعی بودنش است؟)
یکی از اقوام ما همیشه تاکید دارد چایش را به جای شکر با عسل شیرین کند و بخورد و معتقد است عسل چون طبیعی تر است بهتر است. در برتری عسل حرفی نیست اما مگر شکر غیر طبیعی است؟ اگر نیشکر را ببریم و ماده شیرینش را تصفیه کنیم دیگر طبیعی نیست؟ اگر چنین است چای دم کشیده و شلغم پخته و آب تصفیه شده هم غیز طبیعی اند.
ما غذاهایمان را تمیز می کنیم و می پزیم و می خوریم پس چطور غذای شسته شده و پخته را طبیعی می دانیم؟ اگر واقعا دنبال جیزهای طبیعی باشیم باید خام خواری کنیم آن هم خام خواری بدون شستن و بدون ضد عفونی کردن .
واقعیت اینه که این ایده که طبیعی بودن یعنی بهتر بودن در اکثر مواقع قابل دفاع نیست. منظورم دشمنی با طبیعت نیست اما می گویم این ایده باید بسیار اصلاح و پالایش شود یا اصلا در حالت کلی کنار گذاشته شود و الا به جایی نخواهد رسید و نتیجه ای جز توسعه یک شعار عوامانه یا پر کردن جیب شیادها نخواهد داشت (نگاه کنید به رشد و توسعه عطاری ها و پزشکی های گیاهی ) .
بچه انسان موجودی است که نمی تواند به صورت طبیعی و در طبیعت زنده بماند (بر خلاف جانوران دیگر) . انسان موجودی است که برای زندگی مجبور است در طبیعت دخل و تصرف کند. اصلا علم پزشکی علم دخالت در کار طبیعت و مبارزه با طبیعت است. علم اخلاق نیز علم مبارزه با برخی امور طبیعی است.( مگر خشم و شهوت طبیعی نیستند؟ اما اخلاق حکم می کند که در خیلی از موارد از اعمال این غرایز خود داری کنیم)
طبیعی این است که میکرب سل یا کزاز انسان را بکشد اما ما بر خلاف طبیعت جلویش را می گیریم. طبیعی این است که کسی که بدنش انسولین تولید نمی کند بمیرد. طبیعی این است که انسانی که قدرت بیشتری دارد به انسانهای ضعیف تر زور بگوید. طبیعی این است که برخی از مردم از تشنگی و گرسنگی و توفان و سونامی بمیرند چون همه اینها عوامل طبیعی هستند.طبیعی است که انسان خشمگین دشمنش را بدرد و نابود کند اما این طبیعی ها اصلا چیزهای خوب و درست و مطلوبی نیستند.اساسا انسان موجودی طبیعی به معنی کاملش نیست.
انسان از همان زمانهای ابتدایی حیاتش در طبیعت دخل و تصرف می کرد برای اینکه بماند. حواس و قدرت فیزیکی انسان در حد حیوانات درنده نیست بنا بر این باید برای خود لباس و ابزار و پناهگاه بسازد و اینها همه یعنی تصرف در طبیعت و گاهی نابودی بخشی از آن.
اما اگر انسان را موجودی طبیعی در نظر بگیریم آن وقت مجبوریم تمام دخالتهایش در طبیعت را نیز طبیعی در نظر بگیریم. یک موجودی که کاملا طبیعی است پس هر کاری هم می کند طبیعی است!
.مساله این است که طبیعی معادل خوب یا درست یا مفید نیست مگر اینکه شما فقط چیزهای خوب طبیعت را انتخاب کنید مثل گل و بلبل و ... و توفان و زلزله و میکروب و ویروس و کوه و دریا و گسل را غیر طبیعی بدانید.
توضیح نهایی : خلاصه حرف من این است که درست است که محیط زیست را نباید خراب کرد. درست است که هوای خوب و تمیز و درخت و گل و بلبل خوبند اما هر چه طبیعی است معلوم نیست حتما خوب باشد. هرچه باشد همه میکروبها و ویروسها و زلزله ها و سونامی ها هم طبیعی اند.
  • nasser mmn
  • ۰
  • ۰
چند درصد از اخبار شبکه های تلوزیونی یا رادیویی یا حتی اینترنتی به درد آدم می خورند؟
در اطراف ما آدمهایی زیادی هستند که معتاد به دیدن تلوزیون یا معتاد به دیدن اخبارند. اعتیاد این گروه دوم نسبت به گروه اول کمتر به چشم می آید .معتادان به دیدن و شنیدن اخبار چهره آبرومندانه تری دارند و اعتیادشان تحت پوشش تلاش برای آگاهی پنهان می شود. اگر یک روز با دقت به اخبار تلوزیون (هر شبکه تلوزیونی یا ماهواره ای که دلتان خواست) توجه کنید خواهید دید که اکثر اطلاعاتی از این طریق به مخاطب منتقل می شود هیچ فایده ای برای او ندارد و هیچ دردی از او دوا نمی کند. تازه همه اینها به فرضی است که اخبار همگی درست و راست و عین واقعیت باشند و الا که گمراه کننده اند. شاید پیش خود بگویید اطلاع از اخبار جهان چه ضرری دارد؟ برای اینکه ببینید چه ضرری دارد کافیست افراد مسنی را ملاقات کنید که یک عمر اخبار گوش کرده و دیده اند و از آنها بپرسید نتیجه این همه اخبار دیدن و شنیدن را برای شما بگویند. خواهید دید هیچ نتیجه مفیدی برای آنها نداشته است. به قول یکی از پیر زنهای فامیل ما اگر آب قوت داشت قورباغه زنجیر پاره می کرد. اگر از این اخبار چیزی در میامد این پیر مردها باید می توانستند دست کم یک مقاله در مورد تاریخ جهان بنویسند. می توانند؟ مقاله که هیچ یا می توانند تحلیلی منطقی از رخدادهای جهان در یکی دو جمله تحویل شما بدهند؟
تجربه نشان داده هر قدر اطلاعات بیشتری به ذهن انسان وارد شود اگر انسان دارای یک سیستم منطقی منسجم تحلیل کننده نباشد برای او دانشی حاصل نخواهد شد. مضاف بر اینکه اطلاعات بسیار زیاد در هر زمینه ای نویز محسوب می شود و توان تحلیل را از انسان می گیرد.
دریافت و مشاهده اخبار زیاد از دنیا یک ضرر مهلک دیگر هم دارد و آن هم مختل شدن حس انزجار انسان نسبت به جنایات است. وقتی هر روز در اخبار ببینید که در فلان نقطه دنیا بمبی منفجر شده و گروهی مرده اند پس از مدتی حساسیت و حس ناراحتی شما نسبت به این رخداد از بین می رود.
  • nasser mmn
  • ۰
  • ۰

درباره عشق

تحقیقات مختلف و تجارب اجتماعی همگی می گویند عشق رمانتیک یا عشق آتشین پدیده ای است مدت دار. عمرش در حدود سه سال است. البته منظور از عشق رمانتیک عشق بین مادر و فرزند یا دو دوست نیست.عشق رمانتیک تاثیرات شناختی و فیزیولوژیک ویژه ای دارد که می شود آنرا از محبت یا عشق مادری و فرزندی جدا کرد. عشق رمانتیک تمام قلب و ذهن فرد را اشغال می کند و دنیای فرد را کاملا به اشغال خود در می آورد.عشق آتشین تنها می تواند نسبت به یک معشوق باشد نه بیشتر- تفاوتی مهم بین عشق آتشین و دیگر محبتها. حس لذت بخشی که گذراست و باعث و بانی به وجود آمدن هزاران اثر هنری در طول تاریخ از شعر و قصه گرفته تا نمایش و فیلم و شعر و موسیقی و البته هزاران تراژدی و مصیبت .
گاهی این گذرا بودن معادل تبدیل عشق رمانتیک به محبت و حمایت است و گاهی تبدیل شدن به نفرت و انزجار یا بی حسی! که در اکثر مواقع تبدیل آخر اتفاق می افتد یعنی تبدیل عشق به بی حسی. به قول معروف وصال مدفن عشق است - منطقی ترش این است که بگوییم وصال شروع افول عشق است.
از نظر من راههای هست که بشود با عشق در طولانی مدت زندگی کرد. راه حل در این اصل نهفته است که تنها وقتی عشق جاودان می شود که عاشق به وصال معشوقش نرسد.
نمونه بارزش در فرهنگ ما عشق به خداست . عشق به موجودی متعالی که نمی شود به او رسید. نمونه بعدی عشق به موجودی است که راهی برای رسیدن به او نیست مثلا انسانی که سالها پیش از دنیا رفته است. عشق به یک شاعر یا عارف یا پیامبر یا امام از این نوع است. نمونه دیگر عشق ورزیدن به کسی است که زنده است اما امکان رسیدن و ارتباط نزدیک داشتن با او نیست. مثل کسی که عاشق خواننده یا بازیگری خارجی می شود یا فردی که او را سال تا سال نمی بیند یا امکان دیدار کمی با او دارد..نمونه دیگر عشق ورزیدن به کسی است که ساخته خیال انسان است! البته در این مورد آخر باید در نظر داشت که خیلی از افرادی که عاشق کسی می شوند در واقع عاشق صورت خیالی او در ذهن خودشان می شوند و وقتی به او می رسند می بینند که واقعیت با آن صورت خیالی متفاوت است و عشق به سرعت چشم بر هم زدنی از میان می رود. عاشق به شرطی که هیچوقت به صورت خیالی نرسد می توانند همیشه عاشقش بماند.
در این میان کسانی هم هستند که نسخه دیگری می پیچند که پیامدهای ناهنجار و غیر اخلاقی و غیر انسانی زیادی دارد. آن هم این است که هر گاه عشقی از میان رفت عشقی دیگر جایگزینش می کنند! نسخه ای که نسخه ی بسیاری از زندگی ها را در هم پیچیده است!
  • nasser mmn
  • ۰
  • ۰
در داستانهای و کتب تاریخی آمده است که یکی از اضلاع کاخ انوشیروان در تیسفون ( که ایوان کسری هم در آن واقع شده) کج ساخته شده است. علتش هم این است که پیرزنی که مالک زمین مجاور کاخ بوده حاضر به فروش زمینش نشده و خسرو انوشیروان هم دستور داده که مزاحمش نشوند و کاخش را کج بسازند. اگر به این لینک مراجعه کنید و تصویر ماهواره ای کاخ را ببینید متوجه یک دیوار کج در بخش شمال غربی (بالا سمت چپ) کاخ می شوید که به احتمال زیاد همان دیوار کج مشهور است.
http://wikimapia.org/#lang=fa&lat=33.093533&lon=44.580631&z=18&m=b
  • nasser mmn
  • ۰
  • ۰
کارتون Frankenweenie یا مخترع منزوی
کارتون مخترع منزوی با تکنیکی شبیه کارتون عروس مرده ساخته شده و کارگردانش هم تیم برتون است. کارتونی جالب که دیدنش را چندان برای بچه ها مناسب نمی دانم. ایده کارتون از دکتر فرانکنشتاین و زنده کردن مردگان با انرژی رعد و برق الهام گرفته شده است. در این کارتون این مطلب به خوبی نشان داده شده است که دانش (به معنی علم تجربی) تنها وقتی میوه های شیرین تولید می کند که برای هدفی نیک و توسط انسانی با نیت خیر به کار گرفته شود و الا می تواند بسیار خطرناک باشد.
175px-Tim_Burton_by_Gage_Skidmore.jpg
تیم برتون (عکس از Gage Skidmore)
در این فیلم صحنه هایی هست از وصل کردن برق به موجودات مرده که دیدنش می تواند برای بچه ها بد آموزی داشته باشد چون احتمال دارد بچه ها بخواهند از آن تقلید کنند. در جه بندی این فیلم نیز PG است که توصیه می کند این فیلم باید تحت نظارت بزرگترها به بچه ها نشان داده شود و بزرگترها ها باید پیش از بچه ها فیلم را ببینند و اگر صلاح دیدند به بچه های اجازه دیدنش را بدهند .ضمن اینکه سیاه و سفید بودن این کارتون برای بچه ها چندان جذابیت ندارد اما برای بزرگترها کارتونی آموزنده است.
220px-Frankenweenie_%282012_film%29_poster.jpg800px-Frankenweenie%2C_Victor%2C_Sparky_Frankenstein%2C_puppets.jpg
  • nasser mmn
  • ۰
  • ۰
ادوارد سوم در سال 1936 شاه انگلیس شد. یک سال بعد وی تصمیم به ازدواج به یک خانم به نام والیس سیمپسون گرفت که از شوهر نخستش طلاق گرفته بود. اما بر اساس قوانین مذهبی انگلیس ازدواج پس از طلاق مجاز نبود. بنا بر این نخست وزیر سه گزینه پیش روی شاه گذاشت. صرف نظر از ازدواج. ازدواج به گونه ای که خانم سیمپسون ملکه محسوب نشوند و فرزندان وی نیز شاهزاده نشوند و آخرین گزینه کناره گیری از مقام شاهی. ادوارد راه سوم را انتخاب کرد . از کارهای عجیب ادوارد سوم دیدار با هیتلر کمی پیش از شروع جنگ جهانی دوم بود که بر خلاف نظر مخالف دولت بریتانیا انجام شد. این تصویر ادوارد و همسرش در دیدار با هیتلر است :
Duke_and_Duchess_of_Windsor_meet_Adolf_Hitler_1937.jpg
جالب ایجاست که هیچ زیبایی خاصی در این خانم دیده نمی شود! اما ادوارد سوم او را به اندازه دلربا می دیده که تخت شاهی را به خاطر او رها کرده است.
مولوی این معنی را در مثنوی در حکایت دیدار خلیفه با لیلی چنین آورده است :
گفت لیلی را خلیفه کان توی
کز تو مجنون شد پریشان و غوی
از دگر خوبان تو افزون نیستی
گفت خامش چون تو مجنون نیستی
عجب چیز عجیبی است این عشق ! هم می سازد و هم ویران می کند. هم کافر می کند و هم مسلمان می کند. هم به بهشت می برد و هم به جهنم ! و همه ی کارهایش را هم با کمال قدرت انجام می دهد.
باز به قول مولوی :
ای رفیقان راهها را بست یار
آهوی لنگیم و او شیر شکار
جز که تسلیم و رضا کو چاره‌ای
در کف شیر نری خون‌خواره‌ای
او ندارد خواب و خور چون آفتاب
روحها را می‌کند بی‌خورد و خواب
  • nasser mmn
  • ۰
  • ۰
در خبر ها آمده است که در لرستان پلنگی به گله چوپانی به نام نوروز حیدری حمله کرده و چهل و چهار بز وی را کشته اما چوپان با اینکه مسلح بوده به پلنگ شلیک نکرده . خود چوپان در این مورد گفته که از زیبایی های طبیعت لذت می برد و نیز از زیبایی پلنگ و اگر پلنگ همه گوسفندانش را هم می درید باز به پلنگ شلیک نمی کرد!
چهل و چهار بز دست کم قیمتی معادل یک پراید صفر دارد. اگر یک موجود وحشی میامد پراید صفر شما را نابود می کرد و شما هم مسلح بودید آیا مهلتش می دادید که زنده در برود؟
این رفتار زیبا را بگذارید کنار رفتار زشت ما تهرانی ها که برای همه ی اقوام جک در می آوریم اما اگر یک نفر خطی به ماشین ما بیندازد شکمش را می دریم و باز هم خود را برتر و با فرهنگ تر از همه می دانیم. ما تهرانی ها که بی رحمانه طبیعت و کوهستان اطراف تهران و شمال ایران را با پولمان نابود کرده ایم.
یاد شعری از استاد شهریار افتادم در مزمت ما تهرانی ها :
الا ای داور دانا تو می دانی که ایرانی ...... چه محنتها کشید از دست این تهران و تهرانی
چه طرفی بست از این جمعیت ایران جز پریشانی .... چه داند رهبری سر گشته صحرای نادانی
چرا مردی کند دعوی کسی کو کمتراست از زن .....الا تهرانیا انصاف می کن خر...تویی یا من
تو ای بیمار نادانی چه هذیان و هدر گفتی..... به رشتی کله ماهی خور؛به طوسی کله خر گفتی
قمی را بد شمردی اصفهانی را بتر گفتی........جوانمردان آذربایجان را ترک خر گفتی.......
تورا آتش زدند و خود بر آن آتش زدی دامن .....الا تهرانیا انصاف می کن خر تویی یا من
....
مدتی پیش یکی از دوستان لطیفه ای در مورد لرها می گفت . می گفت یک لر از دکتر می پرسه آقای دکتر استامینوفن از کجا می فهمه ما کجامون درد می کنه که بره اونجا !
وقتی خندش تمام شد از همین برادر پرسیدم که شما که این جک را تعریف می کنی خودت جواب این پرسش را می دانی؟ می دانی چرا داروی ضد درد همه بدن را بی حس نمی کنه و فقط درد را از بین می بره یا مثلا فلان آنتی بیوتیک چرا فقط بخشهایی که عفونت دارند را از بین می بره؟ چرا مثلا نمیره سلولهای مغز را از بین ببره ؟ خندش قطع شد و گفت نمی دونم. گفتم به فرض که یک لر همچین سوالی براش پیش اومده برای تو که اصلا سوالش هم پیش نیامده چه برسه به دانستن جوابش ! حالا باید به شما بخندم یا به اون لر فرضی؟
  • nasser mmn
  • ۰
  • ۰
یران برای چند نفر جا دارد!  منظورم البته فضای فیزیکی نیست. بلکه حداقل امکانات برای زندگی است. هر انسانی برای زنده ماندن نیاز به آب دارد.  طبق آمار سرانه مصرف آب در ایران به ازای هر نفر در سال هزار و سیصد متر مکعب است.
میزان قابل استفاده آب شیرین (بارندگی) دریافتی ایران در سال 130میلیارد متر مکعب است. با یک تقسیم ساده می توان دید که با این میزان بارندگی و همین میزان استفاد از آب نهایتا صد میلیون نفر می توانند بدون کمبود آب در کشور زندگی کنند. حال شما این  را در نظر بگیرید که با همین وضعیت مصرف فعلی دریاچه ارومیه و زاینده رود دارند خشک می شوند و بخش زیادی از محصولات کشاورزی مورد نیاز کشور وارد می شوند و بنا بر این آبی برای تولیدشان مصرف نمی شود. اگر بخواهیم دریاچه ارومیه را احیا کنیم  باید از مصارف کشاورزی آب در آذربایجان کم کنیم. و نیز اگر بخواهیم محصولات کشاورزی را خودمان تولید کنیم باید آب بیشتری مصرف کنیم!
این هم یک نمونه از اتفاقاتی که در صورت تشدید مشکل کمبود آب رخ خواهد داد. درگیری اصفهانی ها و خوزستانی ها بر سر انتقال آب کارون !
در جایی از این متن چنین آمده :
راستی دوست اصفهانی من ! اصلا کارون مال شما... مردم من تشنه اند! مردم من کشاورزی می خواهند تا معیشت خانواده شان تامین شود. مردم من آبادانی و رفاه و سلامت می خواهند از همین آبی که چشم طمع به آن دارید. مردم من می خواهند در صنعت به خودکفایی برسند. مردم من می خواهند آب تصفیه کن هایشان را خاموش کنند و دیگر نگویند آب معدنی خریداری کنیم تا مریض نشویم و مردم من می خواهند در کنار همین آبی که باید میلیاردها تومان خرج تصفیه آن شود به این واسطه که شما را هم آب می دهیم زندگی را سپری کنند.
خدا اخر و عاقبت ما را به خیر کند.
  • nasser mmn
  • ۰
  • ۰
امروز یکی از رفقا لینک مطلبی را در ویکیپدیا برایم فرستاد. این مطلب در مورد اعتقاد محمدی علی شاه به استخاره بود و سه نمونه استخاره هم از ایشان در متن آورده شده است. جالب ترین این استخاره ها یکی در مورد به توپ بستن مجلس است و دومی در مورد تبعید میرزا علی ثقةالاسلام از تبریز که هردو هم بسیار خوب آمده اند !
جالب اینجاست که این هر دو مورد مخالف دین و عقل و اخلاق و فتوای فقهای زمان خود محمد علی میرزا بوده اند(که فتوا به مشروطه داده بودند) و از نظر اصولی در این موارد استخاره باطل است !
372px-Mohamadalishah1.JPG
متن استخاره چنین است :
بسم اﷲ الرحمن الرحیم-
پروردگارا اگر من امشب توپ به در مجلس بفرستم و فردا با قوه جبریه مردم را اسکات نمایم خوب است و صلاح است. استخاره خوب بیاید و الافلا یا دلیل المتحیرین یااﷲ.
جواب: قل لا تخافا اننی معکما اسمع و اری فاْتیاه فقولا له انا رسولا ربک فارسل معنا بنی اسرائیل: حکم خداوندی به حضرت موسی و حضرت هارون علیهم‌السلام شد بروید نزد فرعون و بگویید ما فرستاده خدا هستیم بسوی تو، سابق آیه هم می‌فرماید نترسید ما با شما هستیم.. اینکار باید اقدام بشود غلبه قطعی است اگرچه در اول زحمت داشته باشد.
  • nasser mmn