مرقومات

مرقومات من

مرقومات

مرقومات من

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰
http://maktabkhooneh.org/video?v=mansoori252-1
جلسه نخست درس گرانش و نسبیت عام دکتر منصوری برای من واقعا جالب بود. ایشان در جلسه نخست بیشتر مطالب بنیادی و تاریخی موضوع را بیان کرده اند و زیاد از فرمول های ریاضی و فیزیک خبری نیست برای همین توصیه می کنم این جلسه را ببینید.
در این جلسه دکتر منصوری چند مطلب جالب را بیان می کنند. نخست اینکه از دانشجویان می پرسند سال 1916 که نظریه نسبیت مطرح شد در ایران چه خبر بود! می دانید؟ در ایران احمد شاه حکومت می کرد و یک قحطی بزرگ اتفاق افتاد که بر اساس تخمینها نه میلیون از بیست میلیون جمعیت ایران را کشت ! نزدیک به چهل درصد ! باور کردنش مشکل است. اتفاقا جناب احمد شاه در این زمان مشغول احتکار مواد غذایی بودند !
این رخداد نزدیک به صد سال پیش اتفاق افتاده پس خیلی جای امیدواری است که در چنین کشوری الان تقریبا مشکل غذا و لباس وجود ندارد. از طرف دیگر می شود فاصله عمیق بین ایران و اروپا را درک کرد. در واقع باید توقعمان را پایین بیاوریم به اندازه خودمان.
مطلب دیگری که ایشان مطرح می کنند این است که چیزی در فیزیک وحی منزل نیست و با چند نمونه نشان می دهند که مثلا نظریه گرانش نیوتنی که از دید خیلی ها محکم ترین قوانین فیزیک است چطور در مواردی به نتایجی مخالف مشاهدات تجربی منتج می شود! دکتر منصوری این مساله را مطرح می کنند که احتمالا نیروی گرانش خود یک نیروی بنیادی نیست بلکه نمودی است از یک پدیده ناشناخته. پدیده ای که گاهی خودش را به صورت گرانش نشان می دهد.
دیدن این جلسه درس را به کسانی که به دانستن ماهیت علم فیزیک علاقمندند توصیه می کنم.
  • ۹۲/۰۷/۱۵
  • nasser mmn