مرقومات

مرقومات من

مرقومات

مرقومات من

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰

عدالت

تازگی ها زمزمه هایی شده که بناست یارانه مرفهین قطع شود.یارانه ای که در اصل سهم هر ایرانی از منابع ملی است . یاد ماجرای داوود نبی و دو برادری افتادم که در قرآن نقل شده. ماجرا این است که دو فرشته به صورت دو مرد نزد داوود ظاهر شدند. داوود پرسید چکار دارید؟ فرشته گفت ما برای داوری نزد شما آمده ایم. ما دوبرادریم. من یک گوسفند دارم و برادرم نود و نه گوسفند. حال برادر من آن یکی را هم از من طلب می کند. داوود شتابزده پاسخ داد حکم من این است که باید ۴۴ گوسفند به تو بدهد چون این کار ستم است - پیش داوری اش را توسعه داد و ادامه داد بسیاری از شرکا هم بر هم ستم می کنند. اما داوود ناگهان متوجه خطای خود شد و استغفار کرد. چرا که دانست ممکن است همان یک گوسفند هم مال برادر دیگر باشد. حکم وی بدون شنیدن سخنان طرف دیگر دعوا صادر شده است و خطاست..
این ماجرا در سوره ص آیات ۲۱ تا ۲۴ آمده است.
وَ هَلْ أَتَئکَ نَبَؤُاْ الْخَصْمِ إِذْ تَسَوَّرُواْ الْمِحْرَابَ(21)
إِذْ دَخَلُواْ عَلىَ‏ دَاوُدَ فَفَزِعَ مِنهُْمْ قَالُواْ لَا تَخَفْ خَصْمَانِ بَغَى‏ بَعْضُنَا عَلىَ‏ بَعْضٍ فَاحْکُم بَیْنَنَا بِالْحَقّ‏ِ وَ لَا تُشْطِطْ وَ اهْدِنَا إِلىَ‏ سَوَاءِ الصِّرَاطِ(22)
إِنَّ هَذَا أَخِى لَهُ تِسْعٌ وَ تِسْعُونَ نَعْجَةً وَ لىِ‏َ نَعْجَةٌ وَاحِدَةٌ فَقَالَ أَکْفِلْنِیهَا وَ عَزَّنىِ فىِ الخِْطَابِ(23)
قَالَ لَقَدْ ظَلَمَکَ بِسُؤَالِ نَعْجَتِکَ إِلىَ‏ نِعَاجِهِ وَ إِنَّ کَثِیرًا مِّنَ الخُْلَطَاءِ لَیَبْغِى بَعْضُهُمْ عَلىَ‏ بَعْضٍ إِلَّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ وَ عَمِلُواْ الصَّالِحَاتِ وَ قَلِیلٌ مَّا هُمْ وَ ظَنَّ دَاوُدُ أَنَّمَا فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَ خَرَّ رَاکِعًا وَ أَنَابَ (24)
  • ۹۰/۱۱/۱۲
  • nasser mmn

نظرات (۴)

سلام
من داشتم دنبال سقاخانه می گشتم دیدم شما یک محاسبه ای از تعداد قفل ها و عکس ها داشتید می خواستم ببینم میشه در اختیارم قرار بدید تا با ذکر منبع بتونم ازشون استفاده کنم؟
ممنون
اگر به درد شما می خورد خوشحال می شم ازش استفاده کنید. من یک عکس از این سقاخانه در ویکی پدیا هم گذاشته ام.در همان صفحه سقاخانه. متاسفانه این سقاخانه چند ماه پیش ویران شد. صاحب این خانه حدود پانزده سال پیش که می خواست خانه قدیمی اش را خراب کند و از نو بسازد خوابی دیده بود و موقع خراب کردن و ساختن مجدد سقاخانه را حفظ کرده بود. اما چند ماه پیش این خانه را دوباره خراب کردند که از نو بسازند و اینبار سقاخانه هم نابود شد.
راستی من محاسبه ای از تعداد عکسها نداشتم فقط قفلهای سقاخانه محل را شمردم که در واقع هر کدامشان نشان دهنده یک مشکل حل نشده بود.
در روایتی خواندم که شیطان به نوح نبی میگویدتسلط من به آدمی از سه راه بیش از بقیه
است1-غضب2-زن3-قضاوت میان افراد.
وامروزه هم میتوان نمونه های زیادی را به وضوح دید به ویژه قضاوت بر اساس
میزان رشوه دریافتی یا بر اساس میزان کلفتی پارتی و...نه بر اساس عدل و انصاف!!!
روایت عجیبی است. به روایت دقت کنید! در واقع منظور شیطان از آدمیان فقط مردان بوده اند! چون در غیر این صورت نمی توانست بگوید یکی از راههای غلبه من بر آدمیان زنانند. قطعا راه غلبه بر زنان خود زنان نیستند.
از این نوع روایت ها البته زیاد است. تقریبا در همه کتب اخلاقی و دینی مهم که من دیده ام مخاطب نویسنده تنها مردان بوده اند و زنان در کتب اخلاقی اساسا تنها به عنوان یکی از عوامل وسوسه در نظر گرفته می شدند نه مخاطب نویسنده.