مرقومات

مرقومات من

مرقومات

مرقومات من

طبقه بندی موضوعی
  • ۰
  • ۰
ده دوازده سال پیش یه فیلم مستند از تلوزیون دیدم که نشون می داد یه عده دانشمند روسی رفتند و مقبره تیمور لنگ رو باز کردند.در فیلم نشون داد که اسکلت تیمور و بخش کمی از کفنش هم در گور باقی مونده بود. در آخر فیلم نشون داد که از روی جمجمه تیمور تونستند صورت تیمور را باز سازی کنند.این فیلم مستند خیلی برام جالب بود اما هیچ جا توی اینترنت اثری ازش پیدا نمی کردم تا اینکه چند روز پیش در موقع خوندن مطلبی در مورد رودکی سر نخ این موضوع را پیدا کردم.داستان این بود که یه دانشمند روسی به اسم میخاییل گراسیموف (Mikhail Mikhaylovich Gerasimov) روشی برای بازسازی صورت از روی شکل جمجمه ابداع کرده بود.این دانشمند و تیمش در سالهای حکومت استالین چند مقبره مهم تاریخی رو باز می کنند تا ضمن تحقیق در مورد بازمانده ها موجود در گور شکل صورت اون شخص را بازسازی کنند.
آقای گراسیموف و تیمش مقبره تیمور , رودکی , الغ بیک و چند تا ادم معروف تاریخی رو باز می کنند و صورت این افراد را هم بازسازی می کنند.در تصویرهای زیر نمونه مجسمه های ساخته شده بر اساس روش گراسیموف را می بینید.

[caption id="" align="aligncenter" width="475" caption="بازسازی صورت رودکی از روی جمجمه وی"][/caption]
[caption id="" align="aligncenter" width="487" caption="صورت بازسازی شده تیمور لنگ"]صورت بازسازی شده تیمور لنگ[/caption]
آقای گراسیموف برای کارش اصول و قواعدی را استخراج کرده بوده که بر اساس شکل استخوانهای مختلف می تونسته شکل چشم و ابرو و بینی و یک سری مشخصات دیگر از صورت را تخمین بزنه. در این سایت در مورد گراسیموف مطالبی نوشته شده .همچنین در این صفحه از سایت می تونید تصویر شاهرخ و الغ بیک را هم ببینید همچنین تصویر گراسیموف و تیمش در گور امیر با جمجمه تیمور لنگ هم در این صفحه است .
در ادامه جستجو برای یافتن فیلم در جایی خوندم که موقعی که تیم گراسیموف می خواستند مقبره تیمور را باز کنند مردم سمرقند خیلی از این کار ناراحت شده بودند و می گفتند این کار عاقبت شومی داره. دست بر قضا سه روز بعد از باز شدن مقبره هم آلمان نازی به شوروی حمله کرد.همچنین شایع شده بود تیمور پیش از مرگ گفته وقتی من از گور دوباره سر در بیارم دنیا زیر و رو می شه که تعبیرش رو جنگ جهانی می دونستند.
در نهایت پس از جستجوی زیاد اثر از فیلم مزبور پیدا نکردم و مطالب کمی در مورد یافته های گراسیموف از گور امیر پیدا کردم . اینکه اسکلت نشون می داد یکی از پاهای تیمور واقعا لنگ بوده و اینکه الغ بیک سر بریده شده بود و جمجمه ی او به صورت جدا از تنش در گور قرار داشته.اسکلت تیمور برای تحقیق به مسکو فرستاده شده و بعد از مدتی دوباره به مقبره تیمور در سمرقند باز گردانده می شه.
در جایی می خوندم که قبر ابن سینا در همدان هم پیش از ساخت ساختمان جدید باز می شه و از روی جمجمه اش هم مجسمه او ساخته می شه که مطلبش در این نوشته همین وبلاگ هم نقل شده.