مردم ایران غالبا به قدری بد اخلاق شده اند که اخلاق حد وسطی برای آنها ایده آلی نرسیدنی است. غالب مردم در کارهایشان کمتر از حد اقل را رعایت می کنند.برای بسیاری از مردم آزاری های ایرانی ها حتی توجیه غریزی ها نمی شود یافت ! حیوانات اگر هم آزاری به هم می رسانند به خاطر اطفای گرسنگی یا شهوت یا خشم است اما ما گاهی کارهایی می کنیم که نه لذتی برای ما دارد نه منفعتی.
هر روز ما موتور سواراهای متخلف زیادی را می بینیم. بسیاری از این موتور سوارها با سرعت و دیوانه وار مسیرشان را طی می کنند و وقتی هم بر اثر تخلف خودشان دچار درد سر می شوند راننده بی گناهی که سد راهشان شده یا پلیس را سیر فحش و ناسزا می کنند یا حتی با چاقو و قمه به او حمله می کنند. واقعا چه جانوری چنین می کند؟ چه لزومی یا دلیلی یا علتی دارد که موتور سوار علاوه بر پیچیدن جلوی ماشین به راننده ماشین هم فحش بدهد؟
یا دزدهایی را تصور کنید که هر روزه در فقیر نشین محلات تهران مال افرادی را می ربایند. اگر این آقای دزد کمی هزینه کند با موتور خودش یا با استفاده از اتوبوس به یک محله پولدار نشین برود آیا لذتی را از دست می دهد؟ آیا کمتر می تواند دزدی کند؟ پس چرا حاضر نیست حد اقلی از اخلاق حتی شرورانه را رعایت کند؟
ما ایرانی ها به جایی رسیده ایم که توصیه های اخلاقی عادی برای ما کارساز نیست بلکه باید دنبال اخلاق حد اقلی خاص خودمان باشیم تا شاید صد سال یا دویست سال دیگر نسلهایی بیایند که آن اخلاق عادی به کارشان بیاید و بتوانند به آن عمل کنند.
اصل بنیانی اخلاق حد اقلی از دید من چنین است :
اصل : اگر کاری (هر چند خلاف و گناه) نه لذت چندانی دارد نه منافع مادی چندانی دارد از آن پرهیز کنیم.
معادلش این است که به فرموده حضرت علی دست کم یک پرده بین خودت و خدا باقی بگذار.
شاید هم تا حدی معادل این سخن امام حسین که اگر دین ندارید آزاده باشید.
برخی مصداقهای این نوع اخلاق از نظر من :
آقای دزد اگر می توانی از پولدارهای دزدی کنی از فقرا دزدی نکن. اگر از این را هم نمی توانی دست کم چیزی بدزد که زندگی و آبروی بیچاره ای را برای ابد به باد ندهد. وسیله امرار معاش کسی را ندزد.
آقای دزد اگر قربانی دزدی تو مقاومت نمی کند با قمه تیکه پاره اش نکن. اگر شهوت خشونت داری دست کم پیرمردها و زنها و بچه ها را مستثنی کن !
آقای فاسد شهوتران اگر خلاف می کنی دست کم از همسرت پنهان کن ! اگر نمی توانی پنهانش کنی دست کم ادای شرمنده ها را در بیاور اگر این را هم نمی توانی دست کم همسرت را کتک نزن اگر این هم ازت بر نمی آید دست کم طلاقش را بده برود رد کارش !
آقای فاسد رشوه گیر هر هفته یک روز را بدون رشوه و مفاسد دیگر برای خدا کار کن و در باقی روزها هر غلطی خواستی بکن . اگر نمی توانی دست کم از فقرا کمتر رشوه بگیر ! اگر نمی توانی چنین کنی دست کم منت سرشان نگذار اگر این را هم نمی توانی دست کم ادای مسلمانها را در نیاور تا آبروی دین را نبری.
آقای فاسد شهوتران دست کم برو دنبال کسانی که مثل خودت فاسدند. دختر جوان مردم را از راه به در نبر.چیزی که زیاد است آدم فاسد. بگرد یکی مثل خودت را پیدا کن به خدا کار سختی نیست.
ای معتاد به مواد روانگردان ای دایم الخمر. اگر نمی توانی جلوی مستی ات را بگیری یا اگر نمی توانی شیشه و کراک مصرف نکنی دست کم در این حالت از خانه خارج نشو ! اگر باز هم نمی توانی دست کم پشت فرمان ماشین ننشین.
ای مردم آزار که مردم را مسخره می کنی. مسخره کردن چه لذتی دارد. برای لذت بردن می توانی خلافهای بی دردسر تری بکنی که مستلزم مردم آزاری نیست کافی است کمی آن فکر شیطانی ات را به کار بیندازی.
باور کنید عمل به این توصیه چیزی از لذتهای شیطانی خلاف کارها کم نمی کند و تاثیر چندانی هم بر منافع حرامشان ندارد اما باعث می شود بسیاری از جرایم کاسته شود و زندگی اندکی آسانتر شود. واقعا کسی که نتواند این حداقل را رعایت کند شایسته ذره ای رحمت الهی نیست حتی شایسته خطاب شدن به نام انسان هم نیست.
هر روز ما موتور سواراهای متخلف زیادی را می بینیم. بسیاری از این موتور سوارها با سرعت و دیوانه وار مسیرشان را طی می کنند و وقتی هم بر اثر تخلف خودشان دچار درد سر می شوند راننده بی گناهی که سد راهشان شده یا پلیس را سیر فحش و ناسزا می کنند یا حتی با چاقو و قمه به او حمله می کنند. واقعا چه جانوری چنین می کند؟ چه لزومی یا دلیلی یا علتی دارد که موتور سوار علاوه بر پیچیدن جلوی ماشین به راننده ماشین هم فحش بدهد؟
یا دزدهایی را تصور کنید که هر روزه در فقیر نشین محلات تهران مال افرادی را می ربایند. اگر این آقای دزد کمی هزینه کند با موتور خودش یا با استفاده از اتوبوس به یک محله پولدار نشین برود آیا لذتی را از دست می دهد؟ آیا کمتر می تواند دزدی کند؟ پس چرا حاضر نیست حد اقلی از اخلاق حتی شرورانه را رعایت کند؟
ما ایرانی ها به جایی رسیده ایم که توصیه های اخلاقی عادی برای ما کارساز نیست بلکه باید دنبال اخلاق حد اقلی خاص خودمان باشیم تا شاید صد سال یا دویست سال دیگر نسلهایی بیایند که آن اخلاق عادی به کارشان بیاید و بتوانند به آن عمل کنند.
اصل بنیانی اخلاق حد اقلی از دید من چنین است :
اصل : اگر کاری (هر چند خلاف و گناه) نه لذت چندانی دارد نه منافع مادی چندانی دارد از آن پرهیز کنیم.
معادلش این است که به فرموده حضرت علی دست کم یک پرده بین خودت و خدا باقی بگذار.
شاید هم تا حدی معادل این سخن امام حسین که اگر دین ندارید آزاده باشید.
برخی مصداقهای این نوع اخلاق از نظر من :
آقای دزد اگر می توانی از پولدارهای دزدی کنی از فقرا دزدی نکن. اگر از این را هم نمی توانی دست کم چیزی بدزد که زندگی و آبروی بیچاره ای را برای ابد به باد ندهد. وسیله امرار معاش کسی را ندزد.
آقای دزد اگر قربانی دزدی تو مقاومت نمی کند با قمه تیکه پاره اش نکن. اگر شهوت خشونت داری دست کم پیرمردها و زنها و بچه ها را مستثنی کن !
آقای فاسد شهوتران اگر خلاف می کنی دست کم از همسرت پنهان کن ! اگر نمی توانی پنهانش کنی دست کم ادای شرمنده ها را در بیاور اگر این را هم نمی توانی دست کم همسرت را کتک نزن اگر این هم ازت بر نمی آید دست کم طلاقش را بده برود رد کارش !
آقای فاسد رشوه گیر هر هفته یک روز را بدون رشوه و مفاسد دیگر برای خدا کار کن و در باقی روزها هر غلطی خواستی بکن . اگر نمی توانی دست کم از فقرا کمتر رشوه بگیر ! اگر نمی توانی چنین کنی دست کم منت سرشان نگذار اگر این را هم نمی توانی دست کم ادای مسلمانها را در نیاور تا آبروی دین را نبری.
آقای فاسد شهوتران دست کم برو دنبال کسانی که مثل خودت فاسدند. دختر جوان مردم را از راه به در نبر.چیزی که زیاد است آدم فاسد. بگرد یکی مثل خودت را پیدا کن به خدا کار سختی نیست.
ای معتاد به مواد روانگردان ای دایم الخمر. اگر نمی توانی جلوی مستی ات را بگیری یا اگر نمی توانی شیشه و کراک مصرف نکنی دست کم در این حالت از خانه خارج نشو ! اگر باز هم نمی توانی دست کم پشت فرمان ماشین ننشین.
ای مردم آزار که مردم را مسخره می کنی. مسخره کردن چه لذتی دارد. برای لذت بردن می توانی خلافهای بی دردسر تری بکنی که مستلزم مردم آزاری نیست کافی است کمی آن فکر شیطانی ات را به کار بیندازی.
باور کنید عمل به این توصیه چیزی از لذتهای شیطانی خلاف کارها کم نمی کند و تاثیر چندانی هم بر منافع حرامشان ندارد اما باعث می شود بسیاری از جرایم کاسته شود و زندگی اندکی آسانتر شود. واقعا کسی که نتواند این حداقل را رعایت کند شایسته ذره ای رحمت الهی نیست حتی شایسته خطاب شدن به نام انسان هم نیست.
- ۹۲/۰۹/۱۰