بلبل ز شاخ سرو به گلبانگ پهلوی . . . . . . . . . . میخواند دوش درس مقامات معنوی
یعنی بیا که آتش موسی نمود گل . . . . . . . . . . . تا از درخت نکته توحید بشنوی
از دید من این دو بیت حافظ محکمترین و نیز زیباترین استدلالی است که در حمایت از یگانه پرستی زرتشتی بیان شده. حافظ به بیانی رمز آمیز به زبان پهلوی که زبان دینی زرتشیان است اشاره کرده و در بیت دوم با رندی بسیار زیبایی گفته آتشی که مورد احترام زرتشیان است همان آتشی است که موسی در بیابان دید و خداوند از طریق درخت با وی سخن گفت.
[caption id="attachment_568" align="aligncenter" width="604" caption="موسی و درخت شعله ور"]
[/caption]
یعنی بیا که آتش موسی نمود گل . . . . . . . . . . . تا از درخت نکته توحید بشنوی
از دید من این دو بیت حافظ محکمترین و نیز زیباترین استدلالی است که در حمایت از یگانه پرستی زرتشتی بیان شده. حافظ به بیانی رمز آمیز به زبان پهلوی که زبان دینی زرتشیان است اشاره کرده و در بیت دوم با رندی بسیار زیبایی گفته آتشی که مورد احترام زرتشیان است همان آتشی است که موسی در بیابان دید و خداوند از طریق درخت با وی سخن گفت.
[caption id="attachment_568" align="aligncenter" width="604" caption="موسی و درخت شعله ور"]
